Matematika Tlačiť

Hodnotenie 

Kritériá hodnotenia a klasifikácie žiakov sú vypracované v súlade s metodickým pokynom MŠ SR na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl č.21/2011, ktoré tvoria neoddeliteľnú súčasť ŠkVP. 
Súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu je systematické hodnotenie žiaka. Predmetom hodnotenia je úroveň dosiahnutých vedomostí a zručností podľa platných učebných osnov a vzdelávacích štandardov. Predmet matematika sa hodnotí známkou.


Pri klasifikácii v predmete matematika sa v súlade s požiadavkami učebných osnov a vzdelávacích štandardov hodnotí:

  • schopnosť žiaka posudzovať a uplatňovať poznatky a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, 

 

  • využívať experiment ako formu získavania podkladov na vyvodenie teoretických poznatkov, 
  • vedieť navrhnúť postup riešenia úlohy, 
  • kvalita myslenia, predovšetkým jeho logickosť, samostatnosť a tvorivosť, 
  • schopnosť vyhľadávať informácie z digitálnych zdrojov, ich spracovanie a primeranú prezentáciu, v prípade potreby aj prostriedkami informačných a komunikačných technológií, 
  • schopnosť riešiť úlohy a prezentovať informácie samostatne, ale aj v skupine, 
  • vedieť vyjadriť funkčné závislosti graficky, tabuľkou, schémou, mapou, obrázkom, náčrtov a v elektronickej forme. 


Výsledná klasifikácia predmetu matematika zahŕňa nasledovné formy a metódy overovania požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov: 

a) písomné – štvrťročné tematické testy, kontrolné práce, testíky, aktivita

b) ústne – ústne prezentovanie osvojených poznatkov, pri ktorom sa kladie dôraz nielen na kvalitu osvojenia, ale aj na spôsob ich prezentácie v logických súvislostiach a ich aplikáciou v praktických súvislostiach 
 


8.1.1.1. Písomné hodnotenie

 
A. Vo výslednej klasifikácii predmetu matematika sa odzrkadľuje: 

 

  • súhrnné hodnotenie, ktoré sa odvíja od základného učiva definovaného v obsahovom a výkonovom štandarde; výsledná klasifikácia závisí od miery jeho zvládnutia,
  • priebežné hodnotenie, ktoré môže celkovú známku ovplyvniť maximálne o jeden stupeň, preveruje aj schopnosť žiaka využívať medzipredmetové vzťahy v prírodovedných predmetoch a jeho schopnosť uplatňovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení konkrétnych úloh,  c) účasť v olympiádach, a iných súťažiach v rámci daného predmetu; tieto aktivity žiaka v predmete môžu výslednú klasifikáciu zlepšiť.

 
B. Výchovno-vzdelávacie výsledky žiaka sa v predmete matematika klasifikuje podľa nasledovných stupňov: 
 
Stupňom 1 – výborný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 90 %. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí. Myslí logicky správne, zreteľne sa u neho prejavuje samostatnosť a tvorivosť. Jeho ústny a písomný prejav je správny, presný a výstižný. Výsledky jeho činnosti sú kvalitné. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov a diskutovať o správnosti, kvalite a efektívnosti daných riešení. Svoje vedomosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni. 
Stupňom 2 – chválitebný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 75 %. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Pri riešení teoretických úloh a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí postupuje samostatne, len s malými podnetmi od učiteľa. Myslí správne, v jeho myslení sa prejavuje logika a tvorivosť. Vie analyzovať predložené problémy a samostatne navrhnúť primeraný postup na ich riešenie. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov. Svoje znalosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni.  Stupňom 3 – dobrý sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50 %. Osvojené vedomosti a zručnosti interpretuje samostatne s občasnými usmerneniami vyučujúceho. Jeho myslenie je takmer vždy správne a tvorivosť sa prejavuje len s usmernením vyučujúceho. Ústny a písomný prejav je čiastočne správny. Jeho kvalita výsledkov je dobrej úrovni. 
Stupňom 4 – dostatočný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu žiak ovláda aspoň na 30 %. Pri vykonávaní požadovaných intelektuálnych a praktických činností je málo pohotový. Osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh zvládne iba za aktívnej pomoci vyučujúceho. Jeho logika myslenia je na nižšej úrovni a myslenie nie je tvorivé. 
Stupňom 5 – nedostatočný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu žiak ovláda na menej ako 30 %. Vedomosti a zručnosti požadované vzdelávacími štandardmi si neosvojil, má v nich závažné nedostatky, a chyby nevie opraviť ani s pomocou vyučujúceho. Neprejavuje samostatnosť v myslení. 
 
Žiak je povinný absolvovať: 

  • 4 štvrťročné školské práce 

  • kontrolné práce vopred ohlásené vyučujúcim
 
Žiak má: 
  • systematicky sa pripravovať na vyučovaciu hodinu (ak sa žiak z vážnych dôvodov na hodinu nepripravil, ospravedlní sa vyučujúcemu ihneď na začiatku hodiny), 
  • obalený, pekne upravený zošit (s úhľadnými poznámkami, vypracovanými úlohami a cvičeniami), 
  • nosiť si učebné pomôcky – zošit, učebnica, rysovacie pomôcky... 
  • pracovať aktívne na vyučovacích hodinách – riešiť zadané úlohy, vypracúvať jednotlivé cvičenia 
 
Stupnica pri testoch a písomných previerkach: 
100 % – 90 % výborný 
89 % – 75 % chválitebný  
74 % – 50 % dobrý 
49 % – 25 % dostatočný 
25 % a menej nedostatočný 
 
Výsledná klasifikácia zahŕňa: 
1. vedomosti  
a. kontrolné práce (KP) – 30 až 45 minútové, štvrťročné školské písomné práce (10-20 bodov)  b. ostatné preverovacie metódy 1-10 bodovky 
2. aktivita (A) – hodnotí sa pracovná aktivita na vyučovacej hodine a aktivity nad rámec vyučovacích hodín, napr. účasť na olympiádach a iných súťažiach v rámci MAT  (1-10 bodov). 
Ak žiak nebude na hodine spolupracovať, bude odmietať pracovať, bude vynakladať úsilie negatívne zasahovať do vyučovacieho procesu, vyrušovať v takom rozsahu, že zabráni svojim spolužiakom vzdelávať sa plnohodnotne, bude hodnotený bodmi so zápornou hodnotou (-1bod).
 
 
Žiak bude klasifikovaný pri uzavretí všetkých tematických celkov. 
Dopredu ohlásené štvrťročné školské písomné práce sú pre žiaka povinné; ak ich žiak nemôže napísať v pôvodnom termíne, je jeho povinnosťou dohodnúť si s vyučujúcim náhradný termín po príchode do školy, a to bez oznámenia, udania náhradného termínu a opakovania s vyučujúcim.
 


8.1.1.2. Ústne hodnotenie

 
Ústne hodnotenie je ďalšou formou hodnotenia žiaka. V matematike sa obvykle ústne hodnotí schopnosť žiaka riešiť konkrétnu úlohu. Poskytuje žiakovi spätnú väzbu o stave jeho vedomostí a zručností, účelom ktorej je, aby žiak vedel, v čom sú jeho slabé miesta, o čom má nesprávnu predstavu, v čom vyniká a pod. Táto forma hodnotenia neslúži ako podklad ku klasifikácii, má motivačnú funkciu a funkciu spätnej väzby.
 
 
Učiteľ si vyhradzuje právo vzhľadom na okolnosti školského roka a epidemiologickú situáciu zmeniť počet, rozsah a obsah testov, písomných prác a iných aktivít na hodnotenie, resp. ich úplne vypustiť.
Žiaci so špeciálno-výchovno-vzdelávacími potrebami budú hodnotení podľa požiadaviek v IVVP.

 



Posledná úprava ( Pondelok, 13 November 2023 19:09 )